Herinneringen aan Radio 227 in Hans Knot, RUG
Een open brief aan Dick Weeda
door Harald Paul van Gelder (met een nawoord door Hans Knot)
Previous
"Ik las", zo schrijft Paul van Gelder — ooit beter bekend als deejay
Burgemeester Harkie — ons, "een artikel gewijd aan de notities van Dick Weeda
over Radio 227 in het Freewave Media Magazine van juli 1998, erop opmerkzaam
gemaakt door mijn huidige baas bij de VARA, Rolf Kroes. Leuk om te lezen, alleen
heb ik wat veranderingen en aanvullingen." Hetzelfde artikel verscheen in
Soundscapes als Enkele herinneringen aan Radio 227. We plaatsen daarom nu ook de
reactie van Van Gelder, aangevuld met een nawoord door Hans Knot over de
lotgevallen van de "burgemeester" na de ondergang van Radio 227.
Rechts: Zo ziet Harald Paul van Gelder er tegenwoordig uit
1 Beste Dick,
Geweldig de naam Dick Weeda weer eens tegen te komen. Die Engelsen aan boord
hebben wat afgelachen om die voornaam. Maar goed, die lachten zelfs om Bennie
Hill. Dick, als oud-collega zat je al aan boord voordat ik het zendschip van
Radio 227 ooit betrad. Ik dacht altijd dat je bij het meubilair hoorde van Radio
Dolfijn, de stoffige voorganger van Radio 227. Nice job, Dick, die
geschiedschrijving. Alleen, ik heet Harald Paul van Gelder en niet anders. In
1967 noemde ik me Burgemeester Harkie (naar aanleiding van het vertrek van
burgemeester van Hall van Amsterdam. Deelder heeft me later nog eens geïmiteerd.
Ook was het een soort van eerbetoon aan The Emperor Rosko, voor wie ik een
mateloze bewondering had en heb.)
Paul van Gelder presenteert de Harkie-show op Radio 227
2 Een verdere onnauwkeurigheid, Dick, is de omissie van Bob Lens — de Willem
Duys van de hippies, ook al was die binnen een maand alweer ontslagen. Hij was
de enige deejay die een mondharmonika bij zich droeg en die hem nog durfde te
bespelen ook aan boord en in de uitzendingen. Hij ontwierp destijds prachtige
stropdassen en deed aan beeldende kunst. De oude garde, deejays Look Boden en
Dick Weeda zelf begrepen wellicht niet veel van hem, maar hij is er wel degelijk
geweest op de Laissez Faire. Hij was bovendien meer een exponent van de sixties
dan die burgerlijke Lodewijk den Hengst, a.k.a Lex Harding, die hypocriet genoeg
een underground programma had en mij ondertussen vertelde dat ik niet zo hard
moest schreeuwen in verband met de huisvrouwen die wellicht luisterden. Hij was
in die tijd zelfs tegen lang haar, hetgeen net zoiets was als tegenwoordig tegen
liberalisme zijn.
Lex Harding introduceert Paul van Gelder als Harkie op Radio 227
3 Links: Lex Harding, en nog wel met lang haar!
Maar goed, je hebt gelijk, Dick, de rock-'n-roll was aan mij voorbehouden, en
die Top 50 stelde ikzelf samen, want Lex was nog lang niet de baas die hij soms
wel speelde. En Dick, die Tony Windsor (aka Withers), God hebbe zijn ziel, zijn
whisky, en zijn natte lippen. Het lukte hem misschien wel niet om Radio London
in Nederland weg te drukken, maar hij was wel degelijk op de goede weg. In de
deejaypoll van 1967 werd ik nummer drie in België en nummer 5 in Nederland en
dat binnen twee maanden na mijn eerste programma. Twintig brieven of meer kreeg
ik er per week, terwijl Radio London deejay Kenny Everett, op wie ik zoveel leek
volgens Tony Windsor, geen poot aan de grond kreeg in ons land. Onterecht
trouwens maar daar hebben we het niet over. Tijdgebrek nekte de politiek van
Tony en anders niets. Alles was gericht op personality building, ook deejays
waren rock-'n-roll, en rock-'n-roll was een goeie kant van het toen zo verguisde
kapitalisme, het veroverde Nederland en was bij Radio Veronica in geen velden
noch wegen te bekennen. Radio 227 was haar tijd te ver vooruit.
4 Rechts: Veel Nederlandse beat- en popgroepen zagen — getuige dit
krantenbericht van 15 juni 1967 — in Radio 227 een mogelijkheid om het monopolie
van Veronica en muziekuitgeverij Impala / Basart te doorbreken
En ach, misschien komt het ook allemaal omdat ik opgroeide op Katendrecht, of
omdat mijn echte vader uit Alabama komt, dat ik zo rock-'n-rollde, voordat het
echt mocht. En als je tegenwoordig de Van Someren's hoort op de radio ben ik
toch wel blij dat ik destijds mijn studie Nederlands heb voltooid, en jaren ben
weg geweest bij de radio. Gelukkig is ons geheugen een zeef, waarvan we al lang
vergeten zijn dat het een zeef is. Het belang van de rock-'n-roll wordt wellicht
erg overschat. Je hoeft echt geen Simon Frith of Karl Marx te heten om te
bedenken dat het allemaal erg samenhangt met marketing en kapitalisme en
industrialisatie. En dat we allemaal pionnen waren op dat ene bord dat we niet
zagen omdat het zo leuk voor onze kop zat. Dank Dick, je bent goed voor de
economie want ik verbruikte heel wat inkt door je, en daar gaat het toch
allemaal om tegenwoordig.
Paul van Gelder speelt (op de banjo) en zingt: The night gets twice as dark
without Mark the Spark
Previous
Nawoord door Hans Knot
5 Negentien jaar oud werd Harkie voor de leeuwen gegooid en we mogen rustig
stellen dat hij het succesvol deed. Uit de resultaten van de populariteitspoll
van Teenbeat uit de zomer van 1967 bleek dat hij in de periode 1966/1967 was
uitgeroepen als vijfde in de nationale lijst van deejays. Op de eerste plaats
Joost den Draayer, op de tweede Rob Out, op de derde Jan van Veen, op de vierde
Herman Stok en op de vijfde stond Harkie. Nog opmerkelijker was het rijtje van
de Belgische Poll inzake de internationale deejays. Daar werd Rudi Sinia
uitgeroepen tot de beste deejay, gevolgd door Tony Blackburn op de tweede plaats
en Harkie als zeer eervolle derde.
6 Links: De studio van Radio 227
Toen de leiding van Radio 227 / Radio 355 besloot te stoppen met uitzendingen
werden de deejays schriftelijk op de hoogte gesteld door Ted Allbeury, die na
zijn periode bij Radio 390 in dienst was getreden bij Carstead Advertising. Hij
schreef: "Ik vind het spijtig je te moeten melden dat de onderneming heeft
besloten Radio 227 te sluiten. Het lijkt erop dat de Nederlandse regering een
wet zal introduceren tegen de zeezenders, hetgeen waarschijnlijk in de maand
oktober (1967) zal geschieden. Het neemt een lange tijd in beslag om een
commercieel radiostation gezond runnend te maken en het lijkt er dus op dat ons
die tijd niet gegund zal worden. Deze brief geeft aan dat U vanaf heden nog twee
weken in dienst bent. We zullen met de uitzendingen op 26 juli stoppen en alle
in dienst zijnde deejays, zo ben ik overeengekomen met Tony Windsor, kunnen die
week nog programma's maken. We verwachten dat je in die week je professioneel
gedraagt en als er enige hulp door ons kan worden gegeven je te helpen bij het
zoeken naar een nieuwe baan, dan staan we voor je gereed. We hebben je werk
gewaardeerd en we wensen je alle geluk in de toekomst."
7 Paul van Gelder had en heeft als deejay een eigen stijl. Hij praat de platen
namelijk graag aan elkaar met absurde verhaaltjes. Misschien, dat hier zijn
liefde voor de Nederlandse taal — Paul studeerde later Nederlands — in naar
voren komt. Een paar voorbeelden volgen hieronder.
Eerst: Dit is een prachtige dag op Hawaï
Dan: Het ergste wat een cowboy kan overkomen ...
Vervolgens: Sneeuwwitje en de zeven dwergen
En tot slot: Als de sirene gaat ...
8 Nadat Van Gelder zijn laatste salaris in Londen had opgehaald keerde hij terug
naar Nederland met in gedachten weer werk te krijgen binnen de radio-industrie,
maar het liep allemaal geheel anders getuige een artikel in het Vrije Volk van
23 september 1967. Onder een vette kop: "De martelgang van H.P. van Gelder die
als burgemeester Harkee [sic!] disk-jockey was voor Radio 227" was een verhaal
te lezen, geschreven door Harald Paul van Gelder zelf. Het artikel verhaalt: "De
martelgang van oud-disk-jockey Harald Paul van Gelder (uiterlijke kenmerken:
lang haar en bolrond gezicht) speelde zich af in vier dagen. Hij werd bijgestaan
door zijn vader."
9 Dag 1: Harald Paul begeeft zich naar het arbeidsbureau in Rotterdam omdat hij
zonder werk is komen te zitten en de antwoorden op zijn sollicitatiebrieven
uitblijven. In verband met zijn voorgaande baan komt hij terecht bij de
"afdeling muziek" waar hij te licht bevonden wordt (hij zou behalve voor
popmuziek ook belangstelling voor klassieke muziek moeten hebben).
10 Dag 2: Harald Paul is inmiddels doorgestuurd naar de man die hem een baantje
zou kunnen (of moeten) bezorgen als grammofoonplatenverkoper. Hij wordt er niet
ingeschreven, maar krijgt er te horen dat er geen plaatsingsmogelijkheden voor
hem zijn "in verband met zijn uiterlijk." Er wordt hem gezegd: "Haar korter en
andere kleren: kom morgen maar laten zien dat je dat gedaan hebt."
11 Dag 3: (drie dagen na dag 2) Vader Gelder staat voor de ambtenaar van het
arbeidsbureau (door hem hardnekkig aangekondigd als arbeidsbeurs) en vraagt wat
die ambtenaar heeft bedoeld met het "in verband met zijn uiterlijk." Als Uw zoon
er iets toonbaarder uit zou zien, kan hij alles aanpakken — wordt er hem
meegedeeld. Vader Van Gelder repliceert: "Hij wil in de platenbussiness. U kunt
die jongen toch geen babykleertjes laten verkopen?" De volgende dag zou de heer
P.P. van Gelder zijn zoon kunnen terugsturen voor een kaart waarop zou komen te
staan: "als werkloze."
12 Dag 4: Harald Paul komt met zijn vader en ze krijgen te horen dat de jongen
niet mee wil werken en dat het Arbeidsbureau daarom een ongunstig advies aan
Sociale Zaken zal uitbrengen in verband met de onwilligheid. Een eventuele
uitkering komt daardoor op losse schroeven te staan. Vader en zoon verlaten met
de kaart spinnijdig het bureau.
13 Het dreigement van de ambtenaar is goed overgekomen. Vader en zoon besluiten
de uitkering de uitkering te laten en zich niet nog langer van het kastje naar
de muur te laten sturen. Een week later heeft de inmiddels 20-jarige werk.
Zonder het Arbeidsbureau en zonder moeilijkheden over zijn uiterlijk." Tot zover
Het Vrije Volk. Hoe verging het de burgemeester verder?
14 Rechts: Paul van Gelder (rechts) met Hans Knot op de radiodagen in Haarlem
Paul van Gelder besloot vervolgens in de avonduren het Gymnasiumonderwijs te
gaan volgen, hetgeen hij in 1973 afrondde. Inmiddels had hij in 1968 een baan
gekregen als eindredacteur van het Delta Weekblad, hetgeen hij tot en met 1971
volhield. Na het behalen van zijn gymnasium-diploma besloot Harald Nederlands te
gaan studeren aan de universiteit, hetgeen uiteindelijk in 1988 tot zijn
afstuderen leidde. Maar in de daguren was hij, naast zijn studie, ook op
radiogebied actief. Zo was hij ondermeer tekstschrijver en producer bij de VARA
(1977-1979) en werkte hij tussen 1983 en 1991 voor Radio Lelystad. Sinds 1991 is
Harald Paul van Gelder te beluisteren bij de VARA. Zonder dat de meeste,
toenmalige Radio 227-luisteraars het tot nu toe wisten, is Paul al weer
jarenlang op de radio. Uiteraard niet in de voor ons zo bekende Harkie-stijl.
In zijn eigen stijl verzorgde Paul van Gelder ooit zelfs een compleet hoorspel
rond Tony Klaproos
15 In de nacht van donderdag op vrijdag is hij al jarenlang tussen twee en vier
in de nacht bij de VARA op Radio 1 te beluisteren in het programma "Geen Tijd",
waarin hij allerlei soorten muziek draait en op een kundige manier aaneenpraat.
Die muziek wordt omschreven als "muziek uit alle tijden voor de betere
nachtwerker, -braker en -vlinder." Genres zijn Americana, soul, doowop, pop,
rock, country, bluegrass, folk, blues, jazz etcetera: muzieksoorten kortom die
vaak in andere programma's nauwelijks tot helemaal niet aan bod komen. Je wekker
eens zetten of de tijdklok op je radio, want het is zondermeer de moeite van het
luisteren waard. De burgemeester op de VARA ... wie had daar ooit van kunnen
dromen? [1]
Hallo, is daar iemand? Paul van Gelder op de VARA-radio
Previous
Noten
1. Op 24 april 2001 schreef Paul van Gelder ons, dat de VARA, na tien jaar
trouwe nachtdienst zijnerzijds, gaat stoppen met 'Geen Tijd'. Men wil de
nachtelijke uren op Radio 1 namelijk gaan gebruiken om nieuw talent uit te
proberen voor Radio 3. Vanaf 4 mei 2001 verschuift het programma al van 2.00 tot
4.00 naar 3.00 tot 4.30 in de nacht. Return to text
Previous
Van Gelder haalde, voordat hij aan boord van de Laissez Faire stapte, zijn
Mulo-A diploma en studeerde korte tijd via een avondopleiding voor zijn diploma
HBS-A. De radio lonkte echter en op zeer jeugdige leeftijd besloot hij in dienst
te treden van Carstead Advertising Ltd., de onderneming verantwoordelijk voor
het runnen van Radio 227 en Radio 355. In de voorafgaande periode had hij als
freelancer voor de KRO en de VARA trouwens al enige journalistieke ervaring
opgedaan. Kijk overigens ook eens naar zijn website: wwww.paulvangelder.tk. Op
de geluidsfragmenten bij dit artikel rusten copyrights. Ze worden hier gebruikt
volgens de regels van "fair use" en "academic quoting".
1998 © Soundscapes